Posts

Showing posts from October, 2014

Resepi detox drink

Image
A large pitcher
Fuji apples
Cinnamon sticks (powdered works too, I used about one teaspoon)
Ice
Water
*Update* Somebody suggested a squeeze of lemon to keep the apples fresher!
This recipe has a 1:1:1 ratio, meaning you'll need 1 fuji apple and 1 cinnamon stick for 1 pitcher of water. With that said, you can leave the same apple and cinnamon stick in the pitcher for up to three days while refilling the water.

Slice a fuji apple and toss the slices into the pitcher with the cinnamon stick. Cover with ice, then fill the pitcher with water and allow it to set in the fridge for 15 minutes before drinking. Enjoy it throughout the day in the place of any juice or soda you would normally have! 

This water recipe will help clean up your system and even help your body burn calories more efficiently. That old rule "the more water you drink, the less you retain" is absolutely right, and drinking this apple cinnamon water will speed up the process of cutting water weight.
This is also referr…

37 TMJ

Image
Saya mengalami TMJ. Tiada kena mengena Dgn TMJ JDT.Rahang teralih ketika menguap nmpk Macam kelakar tetapi ianya terjadi 37:100 000.Wow! Saya sangat bertuah!Ingatkan ianya boleh kembali normal,,namun ia buatkan sy tidak dapat makan. Telan air liur pun sakit. Esok saya perlu jumpa doktor lah nmpknya...Boleh buat bacaan lanjut ttng TMJ ni...
The joint involved with jaw dislocation is the temporomandibular joint (TMJ). This joint is located where the mandibular condyles and the temporal bone meet.[6][7] Membranes that surround the bones help during the hinging and gliding of jaw movement. For the mouth to close it requires the following muscles: the massetertemporalis, and medial pterygoid muscle. For the jaw to open it requires the lateral pterygoid muscle.[8] Pathophysiology

Roti sarang Lebah SOS butterscotch

Image
RESEPI
Roti Sarang Lebah
ROTI SARANG LEBAH SOS BUTTERSCOTCHDOH
2 cawan tepung gandum
1/2 Sudu teh dry yeast
1/4 Sudu teh garam
½ sudu teh baking powder
1 sudu besar gula pasir
¼ cawan plain yogurt, suhu bilik
¼ cawan minyak sun flower
1/2 cawan air suam 
+-**Almond flakes, pumpkin seeds n butterscotch jika sukaCara:
Larutkan yeast dan gula dalam air suam dan biarkan berbuih.
Dalam mangkuk adunan, campurkan garam, tepung gandum, baking powder dan kacau sebati.
Masukkan campuran yeast dan yogurt ke dalam mangkuk adunan dan kacau sedikit dengan sudu supaya kurang tahap melekat kat tangan.
Uli dengan tangan sedikit dan masukkan minyak sedikit demi sedikit dan teruslah membelasah doh sehingga tak lekat di tangan.
Uli sehingga elastic.. Lagi lama lagi bagus dan lagi gebus roti kita nanti.
Bila rasa dah puas uli, biarkan doh naik 2x ganda di tempat sikit panas atau tertutup like dalam oven atau microwave yang TAK di ON ok..Bila doh dah naik, tumbuk2kan supaya keluar anginnya
Sapukan tangan anda dengan minyak …

Sambut kelahiran yang Sunnah!

Image
Amalan sunnah menyambut kelahiran bayi lelaki dan perempuan.

1. si PENYAMBUT BAYI.
Orang yang terbaik untuk menyambut bayi ialah bidan atau doktor Muslimah. Sekiranya tiada, maka keutamaannya boleh diserahkan kepada perempuan non-Muslim, seterusnya kepada Muslim, dan akhir sekali kepada lelaki non-Muslim. Ini semua adalah merujuk kepada fiqh aurat wanita di dalam Islam.
2. PERSEKITARAN TEMPAT BERSALIN
Bilik bersalin adalah tempat si ibu berjuang dengan nyawanya untuk melahirkan anak. Justeru, pastikan tempat tersebut bersih. Selain itu, galakkan si bapa untuk berada sekali semasa persalinan sebagai sokongan moral. Si bapa bolehlah memainkan peranan mengurangkan kesakitan si ibu, dan juga membaca doa atau sekadar memasang alunan bacaan al-Quran. Biar si ibu sentiasa teringat Allah, dan biarlah si bayi mendengar kalam Allah sebagai kalimah pertama ketika mula mengunjungi alam dunia ini.
3. MENGHEBAHKAN DAN UCAPAN TAHNIAH TANDA GEMBIRA
Adalah disunatkan untuk menghebahkan kelahiran anak…

FREE VOUCHERS: LANGKAWI HOMESTAY GIVEAWAY 2014

Image
FREE VOUCHERS: 2014 GIVEAWAY, BV LANGKAWI HOMESTAY PANTAI CENANG
TERMA DAN SYARAT 1.Penggunaan baucer ini hanya untuk tebus guna penginapan BV Langkawi Homestay Pantai Cenang Sahaja. 2.Tempoh sahlaku baucer dan tebus guna untuk tempahan penginapan adalah sehingga 30 Disember 2014. 3.Tebus guna tempahan penginapan hanya layak untuk nilai baucer sahaja. 4.Hanya satu baucer layak ditebus guna untuk satu tarikh tempahan. 5.Baucer tidak sah untuk tebus guna tunai. 6.Tebus guna baucer hanya sah dengan pengesahan admin BV sahaja. Nombor rujukan akan diberikan. 7.Baucer boleh dipindah milik dengan termaktub syarat-syarat di atas.
SYARAT TEBUS GUNA VOUCER PERCUMA BV
8.Pilih free voucher:2014 giveaway. 9.Semak tarikh tempahan penginapan pada BV BookingCalender. 10.Sms/whatsapp admin nombor baucher dan tarikh tempahan penginapan pilihan anda (012-310 6096, 012-331 3020. 11.Tunggu respon/pengesahan admin. 12.Sahkan baucar dan tarikh tempahan penginapan anda dengan berkongsi promo BV Baucer Percuma kepada dua a…