kereta nan compact: a tragedy..


kisah kereta ku yang kompak

kisah satu

di sebuah car wash dekat kuis petang itu
pakcik sebelah sedang chat dengan sorang lagi orang yg turut cuci kereta
daku membaca buku sorang-sorang...
heh
akademik lah sangat
maklumlah,,pensyarah...

tiba ada suri beranak 2 menyapa
akak dok mana?
dimaksudkan dakulah tu..
saya?
di sepang..
jauhnya..
alah bisa tegal biasa
20 minit je pun, tanpa jem kataku
ooooooo

kereta ni saya baru beli
tiba suara pakcik sebelah tadi mengaum
RM3k sebulan!
hah riak bunyinya..
tafsir hati daku

dalam hati daku mengomel
nasib baik dia tak tanya kereta kompak daku ini
akan daku jawab dengan bangga juga/bukan riak
kereta kompak ni dah takde hutang dah...
-0- installment..yeah

cerita dua

parking hujung tu kata iman
dia dah nak keluar..
lantas kereta kompak ku di parking canteq belakang itu vitara
drivernya tak nampak daku me-marking saat dia masuk

dengan anggapan driver itu akan drive n go
daku prepare utk keluar beli pisang goreng
tapi nampak lampu reverse vitara
alamak.....

tak sempat buat apa-apa
kreeeeeeek...
bonet depan terjongkit dan bumper depan pecah 
di reverse si vitara

dalam renyai hujan dan ditemani kiddos dalam kereta kompak
sang driver vitara hampir dan saya buka tingkap
saya tanya..

kenapa riverse?
tak perlu riverse pun dah boleh keluar
saja nak riverse katanya...
tak tau nak marah ke apa...

tak tengok belakang ke?
tanya saya
tak!
jawabnya sepatah..
saya tengok tepi je...tak tengok belakang
aduhai....

moral untuk kereta kompak
1-jangan sesekali parking dekat dengan kereta lebih tak kompak dari anda (kerana anda mungkin tidak kelihatan jika dia tiada reverse sensor)

moral yang tersirat: daku sudah tidak lagi singgah untuk beli goreng pisang seperti selalu dek trauma kena langgar...what a tragedy...

salammanis

Comments

Popular posts from this blog

Rahsia Sirap sedap terbongkar!

Rumahku wangi..syurgaku..