Dari musim durian hingga musim rambutan...




Sungguh meriah bumi kita
Dihujani rahmat Allah sentiasa
Bila sebut musim buah
Memang sangat meriah
Di tepian jalanan, jualan buahan menambah seri
Durian, pulasan manggis, cempedak
Sebut saja durian..macam macam durian ada
Saya lebih gemar durian kampung..

Kisah makan durian 1

Saat yg sangat saya ingat dan kepingan benar nak makan buah
Almakmlum..time pregnat
Orang preggy ni asal nampak sedap di mata
Dia pun teringin bukan main
Encik suami pula suka sangat melayan
Sebab mengidam saya langsung tak thrill katanya
Saya mengidam ais kacang, buah nangka..
Kalau setakat nak makan durian..
Tepi jalan pulak tu...apalah sangat

Kami parking tepian jalan
Terus pilih 2 biji durian yg sederhana saiz
Belah dan makan disitu juga
Bila nak beransur,,encik suami tanya berapa harga
RM 29! 2 biji durian saiz sederhana je
Sekilo RM 9 katanya..
3 kilo lebih rupanya durian itu ye...
Terkedu saya, tapi sebab dah masuk perut..
Telan jelah..
SejAk tu, kami dah x singgah lagi gerai buah itu.....

Kisah makan rambutan pula...

Time tu preggy jugakkk
Nampak merah buah rambutan
Amat mengiurkan...
Mungkin musim rambutan sudah di hujung tika itu
Last2 kami nampak ada satu gerai yg punya seikat saja rambutan digantung di dep an gerai
Dengan semangat kami turun kereta dan tanya harga dulu
Sebab dah terkena time beli durian kan...
Berapa seikat?
RM 10 sekilo...
Wah.....mahalnya
Nampak seikat, jual ikut kilo tu
Buah pun bukan fresh pun, n les copaque okay...
Nak 2 biji boleh kata suami...
Isteri saya mengidam..tambahnya lagi dan buat hati saya sayu
Tak boleh..jawab penjual sepatah
Kejam bukan?
Last last saya sanggup mengidam
Tak makan rambutan
Dek situasi tadi....

Bila manouver tepian rumah yg punya pokok rambutan
Buahnya bersepah tiada orang peduli
Apakan daya, itu semua milik orang
Macam tulah duniA....

Salam musim buahan...
Jom ziarah kami di BV-Langkawi homestay villa RM 150

Comments

Popular posts from this blog

Rahsia Sirap sedap terbongkar!

Rumahku wangi..syurgaku..