7 Adab Kunjungi Rumah Terbuka Syawal




sebagai peringatan bersama disini ada 7 perkara yang mesti dijaga semasa pergi ke rumah terbuka

1. Jaga niat dan tujuan

Setiap perkara yang kita lakukan pastinya akan adanya niat bukan? Kenapa kita ingin pergi ke rumah terbuka? Adakah kita mahu mengeratkan hubungan sillaturrahim, saling bermaaf-maafan atau pun sekadar ingin memperagakan atau menunjuk-nunjuk baju raya kita yang paling cantik dan mahal? jawapan itu ada pada anda! tepuk dada tanya iman.

2. Jaga aurat

Bagi yang lelaki tidaklah ada masalah dari segi aurat, tetapi bagi yang perempuan seharusnya memakai pakaian yang menutup aurat dimana tidak menjolok mata para- para tetamu yang lain.

3. Jaga masa

Masa amat penting dimana kita harus tahu waktu majlis Rumah Terbuka tersebut diadakan. Jangan pula bila tuan rumah sudah siap mengemas semuanya barulah anda semua sampai. Menyusahkan tuan rumah pula untuk melayan anda. (Kalau setakat lewat 30 minit tuh tuan rumah boleh terima lagi lah. hehehe)



4. Jaga solat

Jangan sibuk kita ke sana ke mari menghadiri majlis Rumah Terbuka sehingga kita lupa untuk tunaikan solat. Dah pakai baju cantik-cantik, mekap tebal-tebal, sehingga nak ambik wuduk pun tak mahu sebab sayangkan make-upnya. Ingatlah, matlamat tidak menghalalkan cara. Bagi tuan rumah pula, bila dok sibuk melayan tetamu yang hadir jgn pula tinggalkan solat. Jgn pula sibuk mencari pahala berumah terbuka tetapi dosa pulak yang kita dapat. Ingat tu...

5. Jaga akhlak & tatasusila

Akhlak & tatasusila haruslah dijaga semasa berada di majlis Rumah terbuka. Sebagai contoh:

  • Memberi salam & bersalaman - Memberi salam dengan baik dan jelas. Bagi yang bukan mahram dilarang sama sekali untuk kita bersalam.
  • Meminta izin untuk masuk - mintalah izin dengan penuh hormat
  • Memendekkan tempoh ziarah - janganlah pula kita duduk dalam majlis tersebut berjam-jam.
  • Mengawal pandangan dan merendahkan suara - kita haruslah menjaga pandangan semasa di rumahnya. Janganlah pula kita melilau-lilau memandang ikut sukahati sahaja (meneroka rumah tuan rumah sehingga ke bilik). Merendahkan suara juga perlu, ingat.. tetamu yang ada dalam majlis tersebut takkan mahu dengar suara anda seorang je bukan? jadi pandai-pandailah anda kontrol suara agar tidak menganggu ketenteraman tetamu yang lain.
  • Meminta izin untuk balik - jangan lupa meminta izin untuk balik dari tuan rumah, jgnlah anda terus pergi begitu sahaja, memberi salam dan bersalaman dgn tuan rumah terlebih dahulu dan tidak lupa untuk mengucapkan terima kasih atas jemputan dan hidangan yang disediakan.

6. Jaga adab makan

Adab makan perlu dijaga semasa menghadiri rumah terbuka. Ambil apa yang anda rasa perlu sahaja. Jangan mudah membazir walau anda tahu banyak lagi makanan yang disediakan. Membazir amalan syaitan.
7. Jaga mulut

Lepas dari rumah terbuka janganlah pula kita dok membanding-bandingkan pula. Rumah nih BEST, Rumah yang tu hidangannya sikit dan tak sedap plak! Macam-macam kita komplen lagi , langsir tuan rumah tak cantiklah, rumah kecil lah, dan sebagainya. Namun sebagai tetamu haruslah kita bersyukur dengan apa yang tuan rumah sediakan.

Itulah serba sedikit tips atau panduan yang saya mahu kongsikan bersama pembaca sebelum kita menghadiri majlis ke Rumah Terbuka agar kita menjaga adab-adab dengan sebaik mungkin. Jadikan kunjungan kita ke rumah terbuka sebagai satu jambatan mengeratkan hubungan silaturrahim sesama kita selain mencari pahala dan keberkatan padanya di hari yang penuh mulia ini. InsyaALLAH.
 

selamat ber open haus from roselangkawi @ langkawi blaque villa homestay

Comments

Popular posts from this blog

Rahsia Sirap sedap terbongkar!

Rumahku wangi..syurgaku..