Posts

Showing posts from March, 2012

musim menuai cinta

Image
Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud :

" Rebutlah lima perkara sebelum datangnya lima perkara. Pertama : masa sihat sebelum sakit. Kedua : masa kaya sebelum datangnya masa sempit (miskin). Ketiga : masa lapang sebelum tiba masa sibuk. Keempat masa mudamu sebelum datang masa tua dan kelima masa hidup sebelum tiba masa mati."

(riwayat al-Hakim dan al-Baihaqi).

baca lagi di sini...

kita biasa dengan sabda baginda di atas, tapi biasa juga lupa, tapi kadang-kadang kita diingatkan bilamana kita lalui saat sakit, sempit, sibuk dan mati?

takkan hingga saat kematian kita baru nak beringat? mode:insaf

saat ini, seakan saat sakit, sibuk dan sempit mendominasi

moga Allah mengurniakan kemudahan dalam semua ini..

bila sakit...semua tidak menjadi

kerja banyak pending..
jadi sibuk akan bertandang sedikit masa lagi
serta hidup akan terasa sempit tika itu...

tapi kucuba lihat sinar dibalik awan..

pasti ada hikmah semua ini

pasti Allah janjikan pelangi indah buat ingatan

pasti Dia mahukanku lebih dekat d…

Ada Masalah Ke Saya Ada Usrah??

Image
Boleh kita bercakap sekarang?
kata Puan M ketika telefon saya
Saya ada Usrah la Puan
nanti saya telefon puan semula boleh?
bila puan free?
(ketika itu jam 12.30 tghari)

saya free je anytime
awaka yang bz!
kata Puan M sedikit tegas!
kan saya kata, saya ada usrah!
saya pun sedikit tegas juga

wah!
ingatkan boleh faham
saya cakap saya sedang berusrah
dah janji nak kol balik pun
susah sangat ke

bukan nak minta consideration
tapi ok la saya cakap saya ada usrah
dari saya cakap tengah makan ke,
sedang bersenda gurau atau
bersuka-ria tanpa tujuan

ada masalah ke saya ada usrah?
saya tak faham....

regards:roselangkawi

Cinta Ayah Kemala

Image
Penyair, Datuk Dr Ahmad Kamal Abdullah yang dikenali dengan nama penanya, Kemala, dinobatkan sebagai penerima Anugerah Sastera Negara Ke-11, yang membawa gelaran Sasterawan Negara.

Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin semasa mengumumkannya berkata anugerah itu diberikan kepada tokoh sasterawan yang menulis dalam bahasa Melayu dan memberikan sumbangan cemerlang dalam perkembangan kesusasteraan tanah air melalui ciptaan karya kreatif, pemikiran dan kegiatan sastera bermutu tinggi.

Muhyiddin, yang juga Menteri Pelajaran, berkata Sasterawan Negara itu akan menerima Warkah Penghormatan Negara, wang tunai RM60,000 dan penerbitan 50,000 naskhah atau kos cetakan karya penerima anugerah bernilai maksimum RM500,000 untuk dibeli oleh kerajaan dan disebarkan dengan luas ke sekolah-sekolah, perpustakaan, jabatan dan agensi kerajaan.

"Sekretariat Anugerah Sastera Negara telah menerima sebanyak 14 pencalonan iaitu lima pencalonan baru sehingga tarikh tutup pencalonan pa…

Tembok Itu Hati Kita???

Image
patutlah...
ada ustazah hatta menyaman jirannya
dek kerana karenah kejiranan..
dek kerana rumput karpet ditaburi simen

nasib baiklah rumput kami tidak karpet
(kalau tak, mahu juga masuk mahkamah...hahaha)
jadilah jiran yang baik...
bisik hati kecil
biarlah....

tapi sakit mata ni mengundang sakitnya hati
siapa punya pagar ni?
sana punya construction
sini tanah ditimbun
sana clean and lean
sakit processor hati run system yang dari tadi
not responding..dan hanged!

berbelah bagi
memanglah pagar tu projek jiran
hidup sebelah menyebelah
hakikatnya
pagarmu akan jadi pagarku jua

tapi tiadakah komunikasi?
hati penat berfikir

last-last kami biarkan saja
mata kadang malas memandang
dek takut jiran pula terasa
tapi salah siapa sebenarnya

biarlah,,,bukanlah mencari salah
tapi hati rasa bersalah
nak memberi respon betul pada benda salah

biarlah kita pakat faham
non-verbal communication ye
dia anggap kita faham
dan kita buat-buat faham

yang penting, tembok telah tersergam!
mengapa bina tembok??
tembok Berlin, tembok Besar..
macam tujua…

Gajus Oh Janggus

Image
sumber
harum wanginya kucium
terimbau kenangan panjat pokok gajus / saya sebut janggus di laman rumah
terlalu banyak buahnya
hingga saya dan abang main baling-baling
tapi awas, jangan sampai kena baju
nanti bonda marah
sebab air buah ni susah tanggal

lagi manis
bila biji janggus kering
ditabur atas pasir
dibakar dengan daun kelapa kering
bila dibakar, awas, berdiri jauh-jauh
nanti disapa gas metana!

bila sudah kehitaman..masakla tu
ambil bata buat tempat duduk
lagi dua ketul buat balan/alas dan satu legi buat ketuk biji janggus
best....

buah janggus masak ranum enak dimakan mentah
rasanya manis dan uhh eksotik
yang muda
bonda selalu hiris nipis
boleh masak sayur air
juga dibuat paceri/saya sebut pajeri
rasanya sedap/macam terung tapi lebih tender

janggus muda juga enak diparut/kiub kecil
dibuat kerabu dengan kerisik
makan dengan nasi panas

nostalgia hidup dikampung
mudah, gembira dan ceria

nak tanam pokok ni dihujung kampung
biar anak cucu dapat rasa
kenangan buah janggus di hujung julai /dahan...


salam nostalgia kam…

Taburan Bunga Durian Di Tepian Lebuh

Image
sumber


laaaaama tidak berbloging
dulu hampir setiap hari ada saja posting
almaklum, dikejar kesibukan tidak terhingga
Alhamduillah berkat ihsanNya juga, boleh lagi bersuara

lama berhasrat nak post
kisah laluan rutin harian
yang memang menarik perhatian

usai keluar ke lebuhraya Seremban
ke exit putra mahkota
sebelum r&r
sebelah kiri anda pasti ternampak
pohonan hijau redup
menganjur ke tepian lebuh
sah...memang itu dusun buah
(kepunyaan orang)
namun kutahu musim ini pasti datang

berbunga juga hati bila nampak
taburan bunga durian
cantik bagai potpuri di katil pengantin

di mana ada dahan durian
disitu ada tompokan bunga durian yang gugur

senyum teringatkan
bila tiba satu musim lagi tiba
putik dan seterusnya buah durian akan kelihatan

malah lebih best
ada yang berguguran jatuh di tepi lebuh
sungguh!
tika itu pasti ada yang lebih menarik!
ada penggguna lebuh terutama motorist
berhenti ditepian
nikmati durian runtuh!
fresh and FREE!

pasti saat itu
kusenyum lagi
(sambil geleng kepala...ish ish ish)

p/s: baru tahu bunga du…

lasagne pening

Image
lasagna
4 keping lasagna direbus lembut..ketepikan

sambal daging

tumis 1 labu bawang besar
2 biji bawang putih
masukkan daging/ayam kisar Ramly
biar peroi dan masak dagingnya
masukkan satu botol sos spageti kimbal
kacau rata, tambah garam secukup rasa...selesai

sos putih

cairkan 4 s/b mentega
masukkan 4 s/b tepung gandum
masukkan 3 cawan susu segar
masukkan 2 biji telur dipukul
masukkan setengah buku keju cheddar diparut
...dikacau berterusan hingga berupa krim putih pekat...selesai

ratakan sambal daging, sos putih dan lasagna
ulang untuk lapisan seterusnya
lapisan atas pastikan sos putih dengan parutan keju mozarela
tabur sedikit oregano

set oven 180
api atas bawah
bakar selama 30 minit

>kenapa lasagne pening? sebab pening2 pun boleh buat, senang!

Mari Berpantun..

Image
Mood banyak mahukan nasihat dan nak dengar nasihat, layan pantun best jugak untuk renungan:

Orang Jawa mencari benang,
Mencari benang di atas bukit;
Orang jauh jangan dikenang,
Lama-lama jadi penyakit.


Orang mengail di Teluk Bulang,
Apalah umpannya si kulit duku;
Jangan bermain kekasih orang,
Nyawa tersangkut di hujung kuku.


Patah jarum dalam peti,
Buat menjahit kain bertimbun;
Nasihat sepatah kurang dimengerti,
Rupanya penawar beribu tahun.


Padi muda jangan dilurut,
Kalau dilurut patah batangnya;
Hati muda jangan diturut,
Kalau diturut susah datangnya.


Bawa mari ke kedai Cina,
Kerana itu buah dagangan;
Hidup kita biar sempurna,
Kerana dunia ini adalah tumpangan.


Beras kisar mudik ke hulu,
Tanak pulut santan durian;
Tak ada orang menyesal dahulu,
Banyak orang menyesal kemudian.


Bukan tidak saya katakan,
Merbuk biasa makan di papan;
Bukan tidak saya katakan,
Buah mabuk jangan dimakan.


Bukit Jertih berhutan buluh,
Tempat raja pergi memburu;
Minta selisih malaikat empat puluh,
Janganlah saya diberi malu.


Orang hulu mema…