Posts

Showing posts from January, 2012

Adabic Personality : Ya Muhammad v0.1

Image
Keistimewaan Nabi Muhammad yg tidak diberikan Nabi-nabi yang sebelumnya.

1. Nabi s.a.w diutuskan kepada semua manusia dan jin.Sedangkan Nabi-nabi terdahulu hanya diutuskan kepada Kaumnya sahaja. (Hr Bukhari)

2. Dihalalkan harta rampasan perang (ghanimah)kepada Nabi s.a.w sedangkan tidak dihalalkan bagi Manusia-manusia sebelum Nabi.(Hr Bukhari)

3. Semua tanah dan tempat dimuka bumi ini boleh dijadikan tempat sembahyang. (HBukhari) Nabi-nabi dan ummat terdahulu
tidak solat melainkan di tempat-tempat ibadah yg khusus. (Hr Ahmad)

4. Nabi diberi bantuan ketika menghadapi musuh-musuh Islam dgn
Allah mencampakkan perasaan takut dalam hati-hati musuh sebelum
sampai bertemu tentera-tentera Islam sejauh sebulan perjalanan. (Hr Bukhari)

5. Nabi s.a.w diberi Syafaat. (Hr Bukhari) Syafaatnya untuk ummatnya bagi orang yang tidak melakukan syirik. (Hr Ahmad)

6. Nabi s.a.w diberikan "jawamiul kalim". (Hr Muslim) Iaitu kalimah yang ringkas tetapi mengandungi banyak makna.

7. Nabi s.a.w penutup …

لو كان بيننا الحبيب

Image
يا ربي قد غفلنا وكلنا طمع
في عفو وفي كرم وفي اعتاق
وجنة مع سيد البشر
ندعوك... ندعوك ربي من الأعماق

لو كان بيننا الحبيب # لدنا القاصي والقريب
من طيبة قبل المغيب # طالباً قرب الحبيب

بقربه النفس تطيب # وتدعوا الله فيجيب
أنوار طه لا تغيب # بلغنا لقاه يا مجيب

هداك الكون الرحيب # رحمة الهادي القريب
حديثك النهر العذيب # جوارك الغصن الرطيب
فدتك روحي يا حبيب # محمد مكرم الغريب
بقربك الروح تطيب # يا رحمة للعالمين

يا حبيبي يا محمد # يا طبيبي يا ممجد
أنت ذوالفضل المؤيد # جل من صلى عليك

LAW KANA BAINANA


Wahai Tuhanku, kami telah lalai lupa,
Namun setiap orang daripada kami tetap tamakkan,
Keampunan-Mu, dan sifat pemurah-Mu dan kebebasan daripada neraka-Mu,
Dan juga kami tamakkan syurga, yang dimasuki bersama-sama penghulu seluruh manusia.

Kami mohon pada-Mu...
Mohon dengan sangat, wahai Tuhanku,
Dari sudut hati kami yang paling dalam...


Kalaulah Kekasih-Mu, masih berada bersama-sama kami,
Akan terlunaslah segala hutang dan semakin hampirlah
dengan haruman Baginda, sebelum hilangnya,
rasa yang meronta-ronta untuk berada ha…

The Chosen One!

Image
In a time of darkness and greed
It is your light that we need
You came to teach us how to live
Muhammad Ya Rasool Allah

You were so caring and kind
Your soul was full of light
You are the best of mankind
Muhammad Khaira Khalqillah
Sallu ‘ala Rasulillah, Habib Al Mustafa
Peace be upon The Messenger
The Chosen One

From luxury you turned away
And all night you would pray
Truthful in every word you say
Muhammad Ya Rasul Allah

Your face was brighter than the sun
Your beauty equaled by none
You are Allah’s Chosen One
Muhammad Khaira Khalqillah
Sallu ‘ala Rasulillah, Habib Al Mustafa
Peace be upon The Messenger
The Chosen One

I will try to follow your way
And do my best to live my life
As you taught me
I pray to be close to you
On that day and see you smile
When you see me
Sallu ‘ala Rasulillah, Habibil Mustafa
Peace be upon The Messenger
The Chosen One

Sallu ‘ala Rasulillah, Habibi Mustafa
Peace be upon The Messenger
The Chosen One

by:
roselangkawi2012

Ya Habibie Ya Maulana...

Image
"MAULID AL-RASUL SAW"

Pepatah Melayu ada mengatakan "Tak Kenal, Maka Tak Cinta". Demikianlah sikap kita terhadap Rasulullah SAW. Seseorang itu tidak akan menyambut kelahiran Rasulullah SAW jika tiada perasan cinta terhadap baginda. Malahan sesetengahnya langsung tidak mempedulikan Rasulullah SAW,

seolah-olah tiada apa-apa keistimewaan dengan kelahiran dan pengutusannya. Menyedihkan lagi, sebahagian daripada umat Islam lebih mengingati kelahiran paderi ` St.. Valentino` daripada mengingati Rasulullah SAW, lebih

mengingati biodata para artis daripada biodata Rasulullah SAW. Beginikah kecintaan kita kepada seorang kekasih dan utusan Allah SWT? Justeru, saya berasa bertanggungjawab untuk memaparkan biodata dan kronologi hidup Baginda SAW untuk tatapan dan ingatan kita bersama agar kita lebih mencintai kehidupan dan perjuangan Rasulullah SAW.

SEJARAH RINGKAS RASULULLAH SAW

BIODATA RASULULLAH SAW

· Nama: Muhammad bin `Abdullah bin `Abdul Muttalib bin Ha…

Bidadari Syurga di Matamu...

Image
Sifat-sifat bidadari syurga (Hurun Ain) dalam al-Quranul Karim adalah seperti berikut:

Pertama: Qasrut Torfi.

Ada tiga ayat yang mana tuhan menjelaskan kepada kita bahwa bidadari syurga bersifat begini. Diantaranya:

“Di sisi mereka ada bidadari-bidadari yang tidak liar pandangannya dan jelita matanya.” 48 : as-Saffat

Imam Tobari berkata:

Ayat ini menjelaskan bagaimana sifat yang agung bidadari syurga iaitu hanya memandang kepada pasangan mereka tidak seperti wanita dunia yang memandang ke sana sini.

Imam Fakhurrazi berkata:

Ini menunjukkan bahwa betapa malunya bidadari syurga kerana “at-Torfu” adalah gerakan kelopak mata (eyelid). Bidadari tidak menggerakkan kelopaknya dan tidak mengangkat kepalanya untuk lelaki bukan suaminya.”

Wanita muslimah sepatutnya mencontohi wanita syurga yang mana segala kemesraan, pandangan manja, layanan dan sebagainya hanya untuk suami.

Kedua: “ Atrab” Umur yang sama diantara mereka.

Firman Allah swt:

“Dan pada sisi mereka (ada bidadari-bidadari) yang ti…

Petua Tambah Rezeki

Image
Amalan-amalan ini menjadi sebab Allah limpahi hamba-Nya dengan keluasan rezeki dan rasa kaya dengan pemberian-Nya. Berdasarkan konsep rezeki yang telah diperkatakan, Allah memberi jalan buat setiap hamba-Nya untuk memperolehi rezeki dalam pelbagai bentuk yang boleh menjadi punca kebaikan dunia dan akhirat. Di antaranya:

1. Menyempatkan diri beribadah

Allah tidak sia-siakan pengabdian diri hamba-Nya, seperti firman-Nya dalam hadis qudsi:

“Wahai anak Adam, sempatkanlah untuk menyembah-Ku maka Aku akan membuat hatimu kaya dan menutup kefakiranmu. Jika tidak melakukannya maka Aku akan penuhi tanganmu dengan kesibukan dan Aku tidak menutup kefakiranmu.” (Riwayat Ahmad, Tirmizi, Ibnu Majah dan al-Hakim dari Abu Hurairah r.a.)

2. Memperbanyak istighfar

Istighfar adalah rintihan dan pengakuan dosa seorang hamba di depan Allah , yang menjadi sebab Allah jatuh kasih dan kasihan pada hamba-Nya lalu Dia berkenan melapangkan jiwa dan kehidupan si hamba.

Sabda Nabi s.a.w.:
“Barang sia…

When to use Urine Pregnancy Test (UPT)

Image
Untuk Wanita Sahaja daripada Dr. Faridah
assalamualaikum puan,
soalan saya...
i. Jika mengikut kitaran haid, saya sepatutnya mensus pada 29hb April lepas..tetapi sehingga sekarang 8 Mei masih belum mensus lagi. Tetapi apabila menggunakan Pregnancy Test..(Urine Test) keputusan negatif. Saya keliru kenapa masih belum mensus. Apa sebenarnya penyelesaian kepada masalah saya? 2. Bilakan masa yang paling sesuai untuk menggunakan ujian kehamilan mksd saya, seperti kes saya di atas, perlukah saya menunggu sehingga 2 minggu untuk menggunakan ujian tersebut semula? 3. Sekiranya masih lagi belum mensus selepas masuk minggu ketiga, dan setelah menggunakan pregnancy test itu, keputusan tetap negatif adakah saya sememangnya tidak hamil atau perlu menunggu beberapa minggu lagi untuk membuat urine test? Terima kasih.. Ingin Tahu. Wa'alaikumussalam Hafizah,
1) Haid lewat tapi ujian kehamilan negatif - disebabkan aras hcG dalam air kencing masih rendah. Cuba kurangkan minum air sebelum ujian d…

Angry Mommas

Image
"Everyone has times when anger gets the best of them,". In fact, many Circle of Moms members admit that when they’re in the midst of disciplining their children, they find themselves yelling or spanking.When you're upset with your child's behavior, it's hard to keep calm and avoid saying or doing something you’ll regret later. But the benefits of keeping your cool are considerable. , kids get much more out of being disciplined “when you talk to them about why you are doing what you are doing."To avoid acting out of anger in the heat of the moment, consider these three approaches to getting past it quickly, all offered by Circle of Moms members who are taming their own tempers.1. Count ’Til You’re Calm encourages moms to “Take it one step at a time." The first step, is counting to 10 before responding to your children, and reminding yourself that they don't misbehave to attack you personally, but "to test [you] and see what [you]'l…

How To Feng Shui Your Bedroom

Image

Awan Nano

Image
Lihat ke arah sana
Serakan warna dan berarakan
Awan
Pabila terik panas
Segera hadirnya memayungi diri Pabila kau dahaga
Sesegera turun hujan melimpahkan kasihnya
Pabila kau katakan
Akulah awan itu yang kau mahu Begitulah awan nano
Setia melindungi diri
Tika panas mencuba menggores pipi
Dan bibirmu Begitulah awan nano
Sering saja tak terduga hadir
Dan tak akan tercapai jejarimu Kasihnya
Kasih tiada banding
Setia tiada tara
Bagaimanapun jua Awan kekasih sebenarmu sayang
Walaupun tak akan tercapai jejarimu Lihat diriku ini
Yang sesekali pernah kau bagaikan awan
Sehingga tak mungkin terlupa
Berikan belas sedari dulu Sehingga tak mungkin termampu saksi
Setitis pun air matamu kasihku
Sehingga kau katakan
Akulah awan itu yang kau rindu Akulah awanmu yang sedia
Melindungi dirimu tika panas mencuba menggores pipi
Dan bibirmu Akulah awanmu yang sering kau rindu
Dan tak terduga hadirmu walau tak tercapai jejarimu Kasihku
Kasih tiada banding setia tiada tara
Bagaimanapun jua
Aku pelindung dirimu sayang
Walaupun tak akan tercapai jejar…

GA Mania kembali!hadiah Penginapan 2H1M di Blaque Villa Homestay Langkawi!

Image
Promosi pembukaan Blaque Villa Langkawi 2012 dengan harga pembukaan RM150 sehari/semalam. menarik bukan untuk percutian keluarga?

inginkan penginapan percuma? jom serta Giveaway terbaharu kami dan mana tahu, hadiah penginapan 2H1M di Blaque Villa danVaucher pengangkutan bernilai RM50 akan menjadi milik anda dan keluarga!

rebutlah peluang ini, sambil menikmati cuti di Langkawi dan menambat silaturahim bersama RoseLangkawi..=)

bagi anda yang berminat untuk sertai giveaway, sila klik di sini untuk maklumat lanjut. jumpa anda di Langkawi...

Salam Mesra

RoseLangkawi@blaque Villa homestay langkawi.

5 Racun dan Penawarnya

Image
Assalamualaikum. Hari jumaat adalah hari paling mulia di antara hari-hari yang lain. Alangkah indahnya hari ini kan? Banyak keberkatan dan kemuliaan yang ada pada hari yang begitu mulia ini. Artikel ini adalah sebagai tazkirah untuk hari jumaat yang begitu mulia ini. Dalam hidup kita ini ada 5 jenis racun yang boleh merosakkan kehidupan manusia di dunia dan juga hari akhirat. 5 jenis racun ini perlu di ubati dengan 5 jenis penawar juga. Sama-samalah kita mengubati 5 racun yang ada dalam diri kita yang bernama manusia.1. Dunia ini adalah racun. Kenapa dunia ini adalah racun? Ini kerana saya dapat lihat, malah anda juga mungkin melihat dunia ini mampu membawa banyak kerosakan kepada umat manusia. Manusia telah lalai dengan kenikmatan yang ada di dunia ini. Manusia telah menjadi hamba dunia dan lupa kepada Allah dan hari akhirat. Itulah yang sebenarnya berlaku kepada manusia sejak dahulu lagi.Zuhud itu penawarnya. Zuhud bermaksud kita menguasai kehidupan dunia tapi dunia t…

Wanita Ini...Syurga Tempatnya

Image
Setiap insan tentunya mendambakan kenikmatan yang paling tinggi dan abadi. Kenikmatan itu adalah Syurga. Di dalamnya terdapat bejana-bejana dari emas dan perak, istana yang megah dengan dihiasi beragam permata, dan berbagai macam kenikmatan lainnya yang tidak pernah terlihat oleh mata, terdengar oleh telinga, dan terbetik di hati.

Apakah Ciri-Ciri Wanita Syurga


1. Bertakwa.

2. Beriman kepada Allah, Malaikat-Malaikat-Nya, Kitab-Kitab-Nya, Rasul-Rasul-Nya, hari kiamat, dan beriman kepada takdir yang baik maupun yang buruk.

3. Bersaksi bahwa tiada ilah yang berhak disembah kecuali Allah, bersaksi bahwa Muhammad adalah hamba dan Rasul-Nya, mendirikan shalat, menunaikan zakat, berpuasa di bulan Ramadlan, dan naik haji bagi yang mampu.

4. Ihsan, yaitu beribadah kepada Allah seakan-akan melihat Allah, jika dia tidak dapat melihat Allah, dia mengetahui bahwa Allah melihat dirinya.

5. Ikhlas beribadah semata-mata kepada Allah, tawakkal kepada Allah, mencintai Allah dan Rasul-Nya, takut …

Makan Besar@Bamboo Restaurant Kuah Langkawi

Image
sumber

Kesempatan Tahun Baru Cina mengumpulkan kami sekeluarga, almaklum cuti-cuti Malaysia. Etnik Cina kumpul untuk makan besar, kami pun makan-makan juga di Restoran Bamboo Kuah, langkawi yang menjadi faberet kami akhir-akhir ini dek tempatnya yang ok, masakan sedap, tempoh menunggu pun boleh tahan dan harga berpatutan.

Fir dah reserve awal meja dan selepas maghrib kami terus keluar rumah, pekan kuah yang cuma 15 min untuk sampai mengambil masa sejam untuk tiba malam itu. sudah jem kah pekan kuah CNY ini? oh....sebab depa buat night market ala-ala up-town rupanya yang buat jalan sehala tu sesak, tak paham juga kenapa tak manfaatkan kawasan Pekan Rabu saja?mungkin nakkan sangat crowd agaknya...

ok sudah sampai, meja reserve tersedia. jom pilih makanan laut!aik!ketam nipah takder?bukan musim agaknya, tapi ketam yang bukan nipah pun hampir kehabisan, kami ambik ikan Gerut 2 ekor, udang harimau, ketam bunga, udang kertas...masak apa ya..

gerut masak 3 rasa
gerut steam halia
black paper crab
bu…

Tahun Naga Air 2012!

Image
mangga dah memercik bunga
begitu juga janggus (gajus)
angin timur pun sudah sepoi bahasa
kadang bahang panas menjengah tiba

itu semuanya tanda musim timur sudah tiba
ada musim timur dan barat
musim barat sinonim dengan musim hujan, basah dan lembab
manakala musim timur sinonim dengan musim panas, kering dan kering!

elok tambak tanah ni pada musim timur!
kata pak long pada kami sambil merujuk kepada tapak sawah yang hendak ditambak
Alhamdulillah,,Blaque Villa Homestay akan jadi kenyataan sikit masa lagi

ok, musim timur sudah tiba
tanah sudah ditambak
musim barat berlalu, tiba lagi musim timur lagi satu

haaa time ni elok naikkan rumah
sebab tanah dak kejap / padat
tukang pun senang buat kerja
sebab kalau hujan susah jadinya

tapi kenapa musim timur kali ni pelik ya
sebab patutnya panas, tapi hujan datang juga
overlapping syndrome gitu
patutnya musim timur, tapi elemen musim barat bertimpa-timpa

oooooo patutlah..
ini tahun, tahun naga air maaa
tahun naga air dijangka banyak hujan!
hujan bawa ong ma...
orang Melayu…

Truely, Madly, Deeply...

Image
saya suruh beli sebijik, mengapa dibeli tiga bijik? kata bonda pada abah. macam memprotes, tapi macam marah aja...abah mula tak duduk diam, dahlah ke kedai yang ke tiga baru berjumpa timun dicari. beli banyak, kena marah pula! tak mahu, buang saja! tegas abah macam marah juga. iyalah, saya ada memerhati, malu gamaknya abah ditegur sebegitu. sayat jiwa!truely madly, deeply gitu...

saya ada-adakan saja gelak kecil seakan cuba meredakan suasana, enggang sama enggang, nanti pipit mati di tengah, fikir saya. terasa apa yang abah cakap tu betul, kenapa perlu kecoh-kecoh hanya kerana timun? tetiba rasa menyebelahi abah walau sebagai wanita, saya pun macam tu jugak...

rasa gayat pula bila didedah dengan situasi bonda abah...ish mak ni....agak-agaklah saya berbisik, takut juga didengar bonda. saya cuba alihkan perhatian mereka berdua, jangan panas kes timun jadi gaduh pulak! itu ayah bonda yang dah 50 tahun kawin!jangan dicampurin urusan mereka dong!

ish...seriau dibuatnya, patutlah, Rasullah ber…

Tulang Pekasam Ikan Puyu

Image
sumber

sungguh nostalgia menjengah pekan Rabu Alor Setar petang itu. tak sangka dan rugi tenaga panjat tangga jejantas bila sedar rupanya ada escalator. hasrat membeli pekasam hampir tercapai, bau harum pekasam menerobos hidung.

sebagai orang kampung, Pekan Rabu amat nostalgia bagi saya. banyak di situ produk jualan hasil orang kampung. kuih-muih tradisi, dodol, kerepek, cakar ayam (just to mention a few), sungguh berbunga hati dibuatnya. kalau musim raya, memang gamat Pekan Rabu ni jadi tumpuan.

kigha macam mana ni bang?

ikan sungai sekilo RM6

ikan bendang sekilo RM8

ooo ikan bendang lagi mahai nah..

yala kak, susah caghi

yelah...

bagi saya sebekaih (bekas makanan plastik lutsinar)

yang mana kak?
campoq la ikan sungai..

makasih kak, juai nah..

saya beli

geli hati tengok Iman dan Surayya tutup hidung

busuk kata mereka, tapi masih stay...

pada saya pekasam ni wangi...mereka kata busuk pula

belilah lagi sikit buat buah tangan..kata saya pada encik suami

buat apa, bukan orang ingat pun..kata encik suami m…

Tiada Guna BM itu!

Image
setelah agak lama menunggu di Q giliran yang panjang di sebuah kedai xerox...

saya: kak, saya minta kak tolong xerox 4 buku ni, saya dah tulis mukasurat yang patut....lepas tu...

pn.BM: (bersama seorang gadis sunti, mungkin anaknya dengan selamba mencelah dan potong q serta turn saya yang sedang bercakap, dengan nada marah) ni saya nak tenya betul-betul ni, bila boleh siap?

saya: ASSALAMUALAIKUM! saya beri salam tanda menyata hak saya..buat 2 lelaki dewasa yang Q dibelakang mula mencangak!

pn. BM: WAALAIKUMUSSALAM (nada lagi tinggi!)

saya: Puan boleh tolong hormat tak saya yang sedang bercakap dan sedang berurusan n...?

pn. BM: AWAK DIAM!(sambil menunjukkan jari satu malaysia) NI TOLONG BAGI SAYA JANJI ISLAM NI, BILA BUKU ANAK SAYA BOLEH SIAP NI?DIA NAK GUNA DI UNIVERSITI NI! marah meluap-luap

saya: Astagfirullah.....!(janji ISLAM tu disebutnya, habis, teknik menengking dan menidakkan hak saya ni ISLAM sangatkah? getus hati saya yang agak ammarah)

pn. BM : (sambil tengok saya) awak diam, saya…

Dia Yang Dicinta

Image
Dingin tubuh kecil itu dibungkus kejap, didakap rapat. sungguh hangat dirasa, sungguh indah cinta berbunga ria. saat sekecil dan sedetik itu menguntum indah kasih bonda pada buah kasihnya.

toddler time, ditimang manja. kalau salah pun tidak mengapa. lantaran dia sedang suka. buat apa pun dibiar saja. sesekali cubitan manja, dia berikan. bukan tanda marah, tapi sebagai didikan.

zaman sekolah, dialah peneman. kala duka dan suka. kerja sekolah dia tengokkan, buatkan, supaya anak tiada tangisan. bukankah susah bila membesarkan?menyekolahkan. tubuh disarung uniform sekolah, beg dibeli, buku diisi, ujian dan periksa diteliti. sungguh gigih dia yang kucinta, dialah inspirasi dialah nyawa, buatku rasa bagai permata.

rasakan bagai masa tidak mengubah apa-apa, hanya kasih sayang dan cintanya buatku buta. pada raut wajah tua dia. kusangat sayang, kukucup tika ada peluang, walau kedut kadang menghalang, namun hangat wajah dia tetap kukenang.

sepanjang jalan kenangan. masakan bisa kuhilangkan kasihmu.…