Tiga Tahun Selepas..


sepanjang 2008-2011 memang tidak pernah
tidak pernah saya bercerita tentang
Tales Of My PhD..

2008 saya telah 2 semester memulakan pengajian
sebab?
satunya adalah rezeki!
keduanya sebab saya minat belajar!
alang-alang belajar biar ada PhD

bidang?
Antropologi & Sosiologi
apa bidang ni?
yang kita sedang cerita ini adalah Sosiologi
a scientific study of man and society..

2008 cuti belajar lulus
alhamdulillah...
2008 juga saya positif anak kedua
alhamdulillah..

saat awal lulus cuti belajar 3 tahun
ramai yang respon
bestnya cuti belajar!
hakikatnya..saya tak rasa best
sebab cuti ini amanah berat
tapi mungkin ada privilege dalam beberapa hal

saya belum dapat menerima kenyataan
yang hidup saya perlu detach dengan pejabat
justeru, selalu datang pejabat walau tak perlu lagi punch card atau masuk kuliah

kawan ada yang mendekat
ada yang makin menjauh
saya sedar..
untuk PhD, kata orang,,perlu hilang kawan
betul ke?
ye perlu juga ber uzlah untuk mencari diri sendiri

Surayya lahir 2008
Surayyalah PhD saya
bila tengok Surayya membesar
saya bertanya, seusia inilah juga PhD saya
sekarang dia makin petah bercakap
lasak lagaknya
harapnya PhD saya pun macam Surayya
petah dan bersemangat!

hari ini, 1 November 2011 saya telah melapor diri, kembali bertugas
terasa pantas masa berlalu
doanya, moga PhD saya tercapai dengan gemilang
dan moga manfaatnya tersebar luas
amin ya Rabbal alamin

PhD adalah sesuatu
ia bukanlah segalanya
perjalanannya banyak mengajar
erti belajar
erti sahabat
erti masa
erti kehidupan
erti kasih sayang
yang paling utama
erti kasih Tuhan!
terima kasih Allah!

Comments

Popular posts from this blog

Rahsia Sirap sedap terbongkar!

Rumahku wangi..syurgaku..