A State of Contradiction


Allah beri kita hujan dan panas
dan pagi ini kabus!

usai dari rumah mengejar rutin harian
Iman dari seat belakang bersuara!
banyaknya kabus mama!
segera saya pasang lampu sebab kami nak memasuki highway

apa kakak kena cakap kalau tengok kabus?
soalan yang biasa saya tanya kalau Iman habis makan,
atau apa saja aktivitinya yang lain

SubhanAllah ke mama?
tanya Iman macam tak yakin dengan jawapannya

Biasanya kita keluar, dah panaskan mama?
saya akur pada kata-kata Iman

Iyelah, bila panas dan hujan bertembung
sakit tekak dan batuk jadinya
bukan sebab cuaca!
tapi sebab alpa jaga kesihatan..

macam kat Cameron Highland kan mama
kakak rasa macam nak makan strawberry
kata Iman

saya tergelak dan tak nafikan
pagi ini memang lain
kabusnya tebal, sejuk dan dingin dan syahdu nian

SubhanAllah!
sungguh Dia menyembunyikan sesuatu
yang kita tidak nampak
seperti kabus mengaburi pandangan

this is a state of contradiction
terpacul dari mulut saya
buat Iman terpinga-pinga
mungkin tak faham
mungkin pelik
kenapa mama speaking English di pagi hari
hahahha

apa mama?
tanya Iman..

tak,,mama kata, kabus ni tak selalu ada
selalunya kan panas
Iman cuba angguk macam faham

Allah tu pandai kan mama?
apa Iman?
saya pula tanya..
iyelah, kan biasa panas,
jadi Allah bagi Kabus
sebab boleh sejuk sikit
Allah pandai kan mama!

saya terpaku
sebab dalam sibuk mencari makna
dalam sedalam-dalam falsafah
berkaitan pemberian kabus ini
Iman yang merungkai persoalan!
dan memberi jawapan..

ya,,betul nak
Allah itu bukan saja pandai
Dia Maha pandai!

Comments

Popular posts from this blog

Rahsia Sirap sedap terbongkar!

Rumahku wangi..syurgaku..