Kisah Semangka yang Tidak Disangka


Rizal mung gi beli timun!
bape bijik?
sebijik!
aik?nak buat jamuan beli timun sebijik ja?
nak masak apa?
la hang Rizal,,
bukan timun tu
timun cina!Tembikai!
la habaq la tembikai..
ni kata timun...
orang pata timo kecek timun
kita org kedah kata tembikai..
ni cerita abang saya masa dia study di Terengganu
sedikit masa lalu

Hari ini
ke wong solo. lunch dengan ukhtie
minta ayam penyet dengan kelapa muda
ala kak, kelapa muda habislah
ok, bagi saya air tembikai
bila bayar bil..
kenapa jus semangka?
oooo tembikai tu semangka rupanya
kelakar rasanya..

boleh bayangkan bonda gelak
kelakar la kot
sebab ada yang panggil saya Ros
iyelah dari kecik bonda panggil saya ila
yang bagi nama Rosfazila kenapa
jadi tak salah kan
orang nak panggil Ros ke, ila ke, fazi ke, fazila ke

ada yang kata
apa ada pada nama
memang nama ada sesuatu

tapi pada saya
biarlah dipanggil dengan nama apa
yang penting kita tetap kita
just be yourself kata omputih

tembikai, timun, semangka
dan apa lagi nama yang tidak disangka
ia tetap sama,
lets serve the purpose
merah (walau ada yang kuning)
manis lagi memaniskan..
kan?

Comments

  1. salam....terkejut je...lama tak dengar dah panggil semangka tu...kui kui kui.same la...daku pun tidak ada yg panggil ukhtie macam dolu2:)-

    ReplyDelete
  2. oh ye...cerita tak hbis tghr tadi:Dulu masa kami belajar di tganu saya sebilik rakan dr tganu...namanya pun rose:)-then beliau mmg bagus guna pktn2 standard dan sesekali akn info sy apa org ghanu panggil apa2 benda atau vocab tganu.

    Suatu hr salah seorang sahabat saya(bukan org Ghanu) memaklumkan kpd saya beliau telah memesan "buah tubik" bila kwn tganu bertykan pesanan sebelum ke pasar malam kerana teruja tubik sering disebut2....Beliau berty kpd kawan beliau itu kenapa tubik itu amat popular...aku nak tubik....aku pun nak tubik.....aku nak tubik etek(juga)huhuhuhu...bila ditanya ada yg bagitahu tubik itu sejenis buah..... buat la hp ending sendiri ye...hehehe ke guaner?


    hihihi

    ReplyDelete
  3. buah tubik?no idea la, den budok kodah, bab ghanu mmg fail la, kne tanye ustaz pie, ke guane ustaz!

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Rahsia Sirap sedap terbongkar!

Rumahku wangi..syurgaku..