Gadaffi : Doakanlah simati


saat ini
pasti ada di sisi sebelah lain
ada yang bangga berpuas hati
dengan kematian Gadaffi

Doa sejahtera pada arwah
sebagai Muslim
saya ada sisi yang agak berbeza
saya simpati..
sayat hati

walau saya tahu
akan sejarah arwah
sehingga jadi begitu

perjuangan iyelah
tapi masakan ajal ditangan manusia
..gasar seperti itu?
layakkah kita menghukum?
sedemikian rupa

membelasah, menembak dijalanan?
bi'ah kita sebegitukah?
lebih sedih
dengan campurtangan luar
hingga keadaan sentimen sedemikian rupa

Ya Allah
selamatkanlah dunia Islam

Doakanlah arwah
selebihnya biarlah ketentuan Allah..

Maksudnya : Daripada Ummu Salamah katanya : Bersabda Rasulullah SAW “ Apabila kamu menziarahi mayat maka katakanlah yang baik-baik. Sesungguhnya para Malaikat percaya (mencatat) apa yang kamu katakan”. Maka ketikamana Abu Salamah meninggal dunia, aku (Ummu Salamah) bertanya wahai Rasulullah apa yang patut aku katakan? Jawab (baginda) “ Katakan :

اللهم اغفر له وأعقبنا عقبى صالحة



(Hadith Sohih Sunan Abi Daud (No.3115), Ibnu Majah (No.1447). Hadith ini juga dinukilkan oleh Ibnu Hibban dalam kitab sohihnya (No.3005), dengan komentarnya “Sanad Hadith ini sohih mengikut syarat Al-Bukhari dan Muslim”. Namun hadith ini tidak dimuatkan oleh kedua tokoh tersebut dalam kitab sohih mereka)

Comments

Popular posts from this blog

Rahsia Sirap sedap terbongkar!

Rumahku wangi..syurgaku..