Fitrah Ramadhani...


Bila puasa ni syahdu je rasa

Bila sebut bab makan..

Si A teringin Mc Donald la

Si B teringin pulak Doom dan Starbuck

Ada pulak yang teringin Kenny Rogers, KFC, Burger King

Tak kurang juga yang suka macaroni bakar, pizza, sup cendawan

Kalau Tanya den bab ni memang suka

Alahai, terasa nostalgianya bulan puasa

Teringin ikan bakar, sayur keladi

Kuih lopes, badak berendam

Tu yang kekadang kat bazaar Ramadhan tu memasing mencari apa yang dihajati

Kekadang 7 kali tawaf bazaar pun masih belum jumpa

Kenapa?sibuk mencari fitrah hati

Kenapa pula time Ramadhan ni baru ada fitrah hati?

Iyelah, time jiwa berpuasalah kita akan rasa nostalgia

Jadi, teringat-ingat apa yg dekat dengan jiwa

Yang very dear to our heart la kata omputih

Sebab kita dah ada pada tahap homeostasis hati!

Keadaan yang hati telah berfikir secara penuh puitis

Heh!kampung sungguh aku kalau gitu

Iyelah, org lain teringin pizza, aku teringin kuih lopes je.

Meleleh jiwa tengok sirap gula Melaka diatas lopes hijau!

Tak kisahlah, memasing punya hati kan…..

rasa nikmatkan bila kita dapat penuhi hajat makanan diingini?

ya Allah, nikmatnya, sedapnya...

Jadi tak terpikirkah kita tentang fitrah rohani kita pulak

Kalau tekak inginkan suatu yg nostalgia, syahdu dan diimpi

Jiwa rohani kita yang berpuasa ni tidakkah teringinkan sesuatu?

Solat yang syahdu..

Sedekah yang berkat gitu..

Terawih yang kian berlalu..

Tahajjud yang ditunggu..

yaaa,,bukankah itu yg dekat dengan hati kita sebenarnya?

jangan pula kita menidakkan.

hati yang berpuasa pasti akan dihimpit naluri itu

naluri fitrah Ramadhani

Yaaa….kalau kita sukakan sale!

Ayuh, kata rebut sale Allah Ramadhan ni..

Melimpah ruah Sale

Bukan setakat 70%

Malah 1000%

“Solat lima waktu (sehari semalam) dan jumaat hingga jumaat, dan Ramadan hingga ke Ramadan merupakan penebus-penebus dosa..."

Comments

  1. time posa ;a sumer nak tapi kita kan perlu berjimat dan tahan nafsu kan kan

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Rahsia Sirap sedap terbongkar!

Rumahku wangi..syurgaku..