Posts

Showing posts from February, 2010

PM dijamu ubi kayu yang ditanam di belakang rumahku

Image
Bila baca headlines di Utusan Malaysia “Najib dijamu ubi kayu rebus di Kuala Chenang” terpanggil juga untuk menelefon mak di kampung.Bangga juga bila dapat tahu ubi kayu rebus yang disaji buat Mr.PM adalah ubi kayu yg ditanam mak dibelakang rumah!!!

mak dan abah memang banyak tanam ubi dan pada hari kejadian kata mak,mak hanya sedekahkan sekampit (seguni) ubi kayu buat santapan PM.biasanya kami pun jarang makan ubi kayu rebus, agaknya bila PM datang dan nak merai cara yang eksotik agaknya disajikan ubi kayu rebus ni..

kata mak, yang banyak menjamu selera bukan setakat PM malah lebih 200 orang kampung yang jadi by stander!!!bagus jugak lah,,org kampung pun agaknya dah lama tak merasa, tambah-tambah disertakan dengan kelapa parut dan sambal ikan bilis serta kopi panas!memang kudapan yang terangkat!

Bila baca artikel di paper,Nampak macam kampung benar ye Langkawi dan Kuala Chenang ni..hakikatnya telah dinyatakan di atas,mak dan abah pun bukan nelayan pure pun,sekadar ada bot dan memancing …

Resepi Jumaat

Image
Sempena Jumaat yang mulia ini, bertepatan dengan fadhilat jumaat yang berbunyi:

“Pada hari Jumaat dijadikan ada saat mustajab; tiada seorang berdoa bertepatan dengan saat itu melainkan pasti doanya diterima selagi tidak berdoa untuk kejahatan atau memutuskan hubungan keluarga”

Justeru, saya ingin mengeratkan hubungan keluarga dan silaturrahim dengan memperkenankan permintaan seorang kakak yang baik untuk memberinya Resepi Puding Koktel dengan Sumi Jeli.

Bukankah Mengujudkan hubungan silaturrahim ini merupakan salah satu yang dituntut oleh Islam bahkan dengan mengujudkan silaturrahim itu adalah jalan kepada hubungan dengan Allah Subhanahu Wataala. Ini jelas sebagaimana hadis Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam riwayat Al-Imam At-Tarmizi :- Maksudnya :-

Hubungan silaturrahim adalah jalinan daripada tuhan yang pengasih. Siapa yang menyambungnya, Allah juga berhubung dengannya dan siapa yang memutuskannya, Allah memutuskan hubungan dengannya.

Diharap dengan resepi mudah ini dapat mencambahkan …

Inspirasi IMAN ku

Image
Menjengah persekolahan tadika anak yang baru mencecah 2 minggu, terasa diri belum menjadi ibu yang baik. Rupanya kesediaan anak bersekolah bukan sahaja datang dari diri anak semata-mata malah dari ibu bapanya juga!mungkin anak-anak lain susah untuk dididik kesekolah, tetapi Iman memang tidak mengalami masalah besar melainkan masalah sukar bangun awal pagi dan mandi.rupanya saya sebagai ibu yang bermasalah untuk tune rutin ini dalam carta kehidupan harian.kadang-kadang rasa seperti saya yang lebih-lebih tension dari anak yang bersekolah.kesian Iman yang naturenya suka merengek dimarahi saya.Iman memang suka menangis untuk menarik perhatian dan saya pula mengahadapi masalah untuk memujuk!terasa ego diri menebal dan kadang kala saya mengeluh dek tidak tahan tekanan!setakat ini saya mengambil tindakan berdiam diri tanpa respond dan seakan memboikot anak untuk meredakan tindakan yang bukan-bukan terhadap Iman!marah dapat diredakan namun kesian Iman yang mungkin rasa disisih dan rengekannya…